🌓 فراتلفیقگرایی، راهی برای رهایی - بخش هفتاد و دوم
✍️ حسین شیران
.
تأمین و تضمین و تقویت قدرت اجتماعی و قدرت فرهنگی ملتها را اصولا نباید از حکومتها- نظامهای سیاسی ایدئولوژیک حاکم بر آنها توقع داشت چه اساسا قرار و قوام و قدرت حکومتها در ضعف و ذلت و ضلالت ملتهاست و از این نظر بسی طبیعیست که حاکمان نخواهند فینفسه به تقویت بنیهی اجتماعی و فرهنگی ملتهای تحتسلطهی خویش بپردازند بلکه برعکس تمام تلاش خود را میکنند تا تحققا قدرت اجتماعی و فرهنگی یعنی توانایی همبستگی و همکاری ملت با یکدیگر را سرکوب کنند و بر این اساس تا حد ممکن قدرت سیاسی یعنی توانایی تغییر و تحول و تعیین سرنوشت ملت را عقیم سازند.
.
حکومتها تا جایی به قدرت اجتماعی و فرهنگی ملتها میدان میدهند که ضرورتا در راستای مواضع ایدئولوژیک و منافع طبقاتیشان باشند؛ برای این منظور آنها بدوا در بنیان اجتماعی و فرهنگی ملتها دست میبرند و بسی خاکاش را شخم میزنند و در آن تخم ارزشها و هنجارهای خود را میکارند و پیوسته با صرف هزینههای سرسامآور آبیاریاش میکنند و پرورشاش میدهند و بدینقرار ذهنیت و عینیت ملتها را حول محور منویات و ملزومات حکمرانی خویش تنظیم و تحکیم میبخشند و بعد سود همجوشیها و همکوشیهای ملت را به حساب مشروعیت و مقبولیت خویش واریز میکنند؛ حاکمشدن ارزشهای طبقهی حاکم که میگویند یعنی این!
.
اما این در حکم ویروسیشدن اذهان و اعیان ملتها توسط ایدئولوژیهای حاکم است و طبعا هرچه قدرت حافظه و هستهی مرکزی و سیستم ایمنی (توانایی درک و دک حمله و حضور عنصر خارجی) یک ملت ضعیف و قدرت همبستگی و همکاری و همپوشانیاش خفیف باشد حدت و شدت و وسعت درگیریاش با ویروسها بیشتر و بههمان اندازه بازپسگیری و بازیابیاش دشوارتر میگردد چه دیگر بهوجه غالب ویروس در عمق وجودش رخنه کرده و کنترل اجزا و عناصرش را در دست میگیرد و همه کارکردهایش را به نفع خویش سامان میبخشد و اساسا از این نوع رابطه چیزی جز استیلا و استبداد و استثمار نمیتوان انتظار داشت.
.
یک چنین تربیت و قدرت اجتماعی و فرهنگیای بس عاریتیست و طبعا با طبیعت ملتها ناسازگاریهایی دارد و دیر یا زود ملت با بروز واکنشهایی همچون سرفه و عطسه و تب و لرز و اسهال و استفراغ و ضعف و غش بالاخره میفهمد که با ویروس ایدئولوژی آلوده شده و همه هستیاش سخت مورد سوءاستفاده واقع شده، پس عاصی شده هرچه در سر و در بر به عاریت دارد را پس میزند و دربهدر دنبال درمان و بهبودی و بازیابی قدرت اجتماعی و فرهنگی اصیل خویش میگردد؛ برای همین حکومتها اغلب سعی میکنند تا حد ممکن تاریخچهی هستی و هویت ملتها را پاک کنند و از بازگشتشان به تنظیمات اولیه جلوگیری کنند.
.
اکنون ملت ما هم در یک چنین موقعیتی قرار گرفته و بعد قرون متمادی ویروسیشدن با انواع و اقسام ایدئولوژیها و زیست ذلیلانه زیر سلطۀ سلسله حکومتها دربهدر دنبال راهی برای رهایی و بازیابی خویش میگردد؛ اما این حسوحال در طول تاریخ به تناوب رخ داده و لزوما نمیتوان گفت این بار نشان از آگاهی محض و رهایی مطلق از شر هر نوع ایدئولوژی سلطهجوی دیگر دارد و دیگر تن به ذلت پذیرش هیچ حکومتی نمیدهد؛ مادام که بنیهی اجتماعی و فرهنگی و سیستم ایمنی ملت ضعیف است احتمال سقوط در باتلاق ایدئولوژیهای دیگری که درست در یک چنین مواقعی به شکل و شمایلی فریبنده ظاهر میشوند و شعار آزادی میدهند محفوظ است! چاره چیست؟ ...
.
(باقی در بخش بعد)
.
#راهی_برای_رهایی
#فراتلفیقگرایی
#فراوفاقگرایی
#فراایدئولوژی
#فکر_برتر
#قدرت_اجتماعی
#قدرت_فرهنگی
.
کلمات کلیدی:
فراتلفیقگرایی Meta-Integrationism - فراوفاق Meta-Consensus - فراایدئولوژی Meta-Ideology
.
🆔 https://t.me/Hossein_Shiran (Author)
🌓 https://t.me/orientalsociology (Channel)
⚛️ https://t.me/OrientalSocialThinkers (Group)
برچسبها: جامعه شناسی Sociology, فراتلفیقگرایی MetaIntegrationism, فراوفاق MetaConsensus, فراایدئولوژی MetaIdeology
[ شنبه ۱ آذر ۱۴۰۴ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]
[ ]

